pondělí 22. listopadu 2010

zázvorové té


Teď už je ideální čas pro tento čaj - je docela chladno, deštivo, jedním slovem nevlídno, bacily se honí v chalupě i kolem chalupy a koukají, kde by se usadily.
Takže je zkusíme trochu odradit.



Na čaj je potřeba:
  • kousek čerstvého zázvorového kořene
  • hřebíček
  • citrónová šťáva
  • med
  • něco ostřejšího, nejlepší je domácí slivovice (možno vynechat)
  • a ještě voda
Zázvor omýt nebo oloupat, nakrájet od oka na plátky, dát do vody spolu s hřebíčkem a chvíli povařit. Pak přecedit do hrnku, osladit medem, přidat slivovici a citrónovou šťávu. A vypít ještě horké.
Zázvor dávkuji tak, že na 1/4 l hrnek dám zázvor velikosti palce a délky tak 2 - 2.5 cm.

Tímto čajem jsem si před lety při nastuzení málem způsobila zdravotní problém. Manžel viděl zázvorový čaj pít v Británii při nachlazení. Tam to nastrouhají rovnou do hrnku, zalijí vařicí vodou, osladí a přidají citrónovou šťávu. Takže, logicky je nejlepší to při chřipce vypít i s tou dužinou. Tak mi nastrouhal dobrých deset deka do 1/2 l hrnku, přidal citrón a med a tu vařící vodu, a že to mám vypít i s tím zázvorem. Držela jsem se statečně, ale všechen zázvor jsem opravdu nesnědla, to prostě nešlo. Pálilo to v krku jako čert, říkala jsem si, že je to paráda, jak se ty bacily ničí. Ovšem pálit to nepřestalo a bylo to ještě horší. S baterkou jsem vyrazila k zrcadlu a to co jsem viděla ve svém krku mě odrovnalo. Ač nemám krční mandle, vypadalo to, že jsem dostala angínu jako hrom - jeden angínový čip vedle druhého. Když jsem se trochu uklidnila, řekla jsem si, že to je blbost, že angínu mít nemohu. To, co bylo v krku, na jazyku a úplně vzadu v krku, byly totiž puchýře (nejspíš jsem měla spálený i jícen a žaludeční stěny). Do dneška se divím, že se mi neudělala díra do žaludku.
Asi za rok jsem se potkala s paní, která si zázvorový čaj vařila dle doporučení svého známého jogína; jeho receptu a dávkování se od té doby držím i já.

9 komentářů:

  1. Dittuško, čajík mi krásně hýbe na dálku nosíkem!!
    Krásné provoněné večery ♥

    OdpovědětVymazat
  2. Dittuško, musím se tady smát, protože já piju zázvorový čaj skoro takový, jako ho vaří tvůj manžel. :o) Nastrouháno mám tedy jen tak centimetr a nesladím ho. Je výborný při nachlazení, na prohřátí organismu a má i dobrý vliv na žaludek. Zázvoru zdar!
    Pohodový večer, moc zdravím Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Danuško, čaj je opravdu krásně voňavý, je to úplně něco jiného, než ty kupované sušené zázvorové čaje. Pěkný večer při té tvé parádní lampičce.

    Helčo, teď už se taky tomu musím smát, ale celý nastrouhaný kořen byl vážně hrozně moc :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Haha tak to jsem se taky zasmala:) Holky ja ani nestrouham, jen nahrubo krajim a polykam haha Ale rekla bych, ze ten Tvuj cajik bude o necem jinem. Jak pises vonava mnamka.
    Krasny vecer a zkusim ho, Jana

    OdpovědětVymazat
  5. Jano, rozhodně ho zkus, je dobrý. Teď jsem zrovna jeden dopila. Tak, na zdraví, Ditta.

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Ditto, cerstvy zazvor mam doma stale po ruce.Pouzivam ho pri vareni a ted v zime take varim "cajiky" hrebicek ale nepridavam a tak to ted rozhodne zkusim,diky.
    A jeste musim napsat,ze se mi moc libi tve sipkove pozadi :))Ahoj, Monika

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Moniko. Někdy do čaje ještě přidám kousíček skořice, když mám nějaký ten úlomek.
    Děkuji za návštěvu, hezký den (u nás pěkně zavalený sněhem). Ditta

    OdpovědětVymazat
  8. Teda, řeknu ti, že taková dávka zázvoru najednou je na propálení "kotle".!
    Vařím si taky čajík se zázvorem : černý čaj, lžičku pečenýho čaje a půl cenťáku zázvoru do čtvrtlitráku plus něco ohnivýho.....
    mňam
    Měj se
    Jaromila

    OdpovědětVymazat
  9. Jaromilo, vždyť jsem si kotel skoro propálila. S tím pečeným čajem to vyzkouším. Zdravím tě, Ditta.

    OdpovědětVymazat